Dziś jest czwartek 25 kwietnia 2024 r. Godzina 15:11 Imieniny Jarosława, Marka, Wiki

Przełączenie numeru 998 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego

Przełączenie numeru 998 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego

998 na 112

Szanowni Państwo,

przypominamy, że od 1 czerwca 2021r. wybierając numer 998 na obszarze miasta , gminy Sochaczew i  pozostałych gmin naszego powiatu dodzwonimy się  do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Radomiu, które przyjmie zgłoszenie i przekaże do właściwej służby.

Obsługa połączeń numeru alarmowego 998 przez operatorów numeru 112  wdrażane jest w całym kraju.  Numer 998 nadal będzie aktywny, zmienia się jedynie miejsce odbioru zgłoszenia. Dzięki tej funkcjonalności będzie możliwe jednoczesne powiadomienie o zdarzeniu wszystkich właściwych służb. Obecnie dzwoniąc pod numer 998 połączenie odbiera dyżurny Państwowej Straży Pożarnej. Po zmianie połączenie będzie kierowane do operatora numeru alarmowego 112, którego zadaniem będzie przefiltrowanie zgłoszeń pod kątem zasadności i przekazanie tych wymagających interwencji do właściwej terytorialnie Straży Pożarnej lub innej właściwej służby.

Odbieranie zgłoszeń bezpośrednio przez operatorów CPR pozwala na jednoczesne i automatyczne (za pośrednictwem systemu teleinformatycznego) powiadomienie wszystkich służb właściwych ze względu na rodzaj zdarzenia. Skróceniu ulega również czas oczekiwania na odebranie połączeń. Średni czas mierzony od momentu wybrania numeru alarmowego 112 do odebrania połączenia przez operatora numerów alarmowych w CPR wynosi około 10 sekund. Po przełączeniu numeru alarmowego 998 do CPR, czas oczekiwania na połączenie będzie podobny.

Ważnym efektem przełączenia numeru alarmowego 998 do Centrów Powiadamiania Ratunkowego będzie ujednolicenie sposobu obsługi zgłoszeń kierowanych na numery alarmowe, w tym zgłoszeń obcojęzycznych.

Numer alarmowy 998 będzie drugim numerem alarmowym, przekierowanym do obsługi przez Centrum Powiadamiania Ratunkowego. W 2018 r. został przekierowany numer alarmowy 997, a na rok 2024 planowane jest przekierowanie numeru alarmowego 999 i zakończenie koncentracji numerów alarmowych w Polsce.

Numer 112 to numer alarmowy do wykorzystania wtedy, gdy nie umiemy zidentyfikować zagrożenia w wymiarze trzech aktualnych numerów ratunkowych, zaczynających się od "9" lub kiedy wymagana jest interwencja wszystkich służb równocześnie. Korzystanie z numeru 112 jest bezpłatne i umożliwia połączenie z dyspozytorami Centrum Powiadamiania Ratunkowego o każdej porze dnia i nocy podobnie jak z tradycyjnych telefonów alarmowych takich jak 998, 997 oraz 999. Wprowadzenie alarmowego telefonu 112, pod którym można otrzymać pomoc w różnych sytuacjach (pożar, wypadek, kradzież, napad itp.) nie spowoduje natychmiastowej likwidacji dotychczasowych numerów służb alarmowych.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji uruchomiło aplikację mobilną Alarm112 do wysyłania zgłoszeń alarmowych do Centrum Powiadamiana Ratunkowego. Aplikacja mobilna Alarm112 umożliwia w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego przekazanie zgłoszenia alarmowego do Centrum Powiadamiania Ratunkowego, przez osoby, które nie mogą wykonać połączenia głosowego, w szczególności osoby głuche i niedosłyszące. W aplikacji Alarm112 możliwe jest poprzez wybór odpowiednich piktogramów określenie rodzaju i miejsca zdarzenia oraz wskazanie służby, której pomoc jest konieczna.
 

Data dodania 25 maja 2021

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij