Obowiązek złożenia deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków
Szanowni Mieszkańcy,
Przypominamy, że od 1 lipca 2021r. trwa proces składania deklaracji dotyczących źródeł ciepła i spalania paliw. Każdy obywatel lub zarządca budynku jest zobowiązany złożyć do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) przedmiotową deklarację. Dla źródeł ciepła lub spalania paliw uruchomionych przed tą datą, termin na złożenie deklaracji wynosi 12 m-cy – upływa zatem z dniem 30 czerwca 2022r. Natomiast w przypadku źródeł ciepła lub spalania paliw uruchomionych po 1 lipca 2021 r. termin ten wynosi 14 dni.
Złożenie deklaracji jest obowiązkowe!
Celem zbierania informacji o budynkach jest stworzenie kompletnej bazy danych, na podstawie której gmina będzie mogła kreować politykę walki ze smogiem. Celem stworzenia centralnej bazy (tj. CEEB – Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków) jest poprawa jakości powietrza – likwidacja głównej przyczyny zanieczyszczeń – emisji substancji powodujących smog. Dla obywateli zostaną uruchomione usługi, które przyczynią się do poprawy stanu technicznego budynków w zakresie bezpieczeństwa, np. zamówienie przeglądu kominiarskiego czy inwentaryzacji budynku. W bazie znajdą się docelowo wszystkie budynki, które posiadają źródło ciepła o mocy nieprzekraczającej 1 MW.
W ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554), został dodany rozdział 5b „Przepis karny”, a w nim art. 27h ustawy, który określa sposób karania oraz tryb prowadzonego postępowania:
* Kto, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi, nie składa w terminie deklaracji, o której mowa w art. 27g ust. 1, podlega karze grzywny.
* Nie podlega karze za wykroczenie, o którym mowa w ust. 1, sprawca, który złożył deklarację po terminie, jeżeli złożenie deklaracji nastąpiło przed dniem, w którym wójt, burmistrz lub prezydent miasta powziął wiadomość o popełnieniu wykroczenia.
* Orzekanie w sprawach o czyn określony w ust. 1 następuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2020 r. poz. 729 i 956.
Sposób składania deklaracji:
* w formie elektronicznej, wypełniając formularz na stronie zone.gunb.gov.pl <http://zone.gunb.gov.pl/> Deklarację należy wypełnić poprzez profil zaufany lub e-dowód.
* w formie papierowej, wypełniony dokument można wysłać listem albo złożyć osobiście w Urzędzie Gminy Sochaczew.
Pliki do pobrania:
Deklaracja A- budynki i lokale mieszkalne:
Deklaracja B – budynki i lokale niemieszkalne
Instrukcja wypełniania deklaracji:
Data dodania 20 czerwca 2022