Dziś jest środa 16 października 2024 r. Godzina 09:03 Imieniny Ambrożego, Florentyny, Gawła

Wójt Gminy Sochaczew wraz z radną z prośbą o podjęcie działań mających na celu ponowną analizę przebiegu linii KDP przez teren Gminy Sochaczew

Wójt Gminy Sochaczew wraz z radną z prośbą o podjęcie działań mających na celu ponowną analizę przebiegu linii KDP przez teren Gminy Sochaczew

Wójt Gminy Sochaczew Dariusz Krupa złożył do Prezesa Zarządu, oraz Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego pismo w sprawie analizy przebiegu linii Kolei Dużych Prędkości przez teren Gminy Sochaczew. Nad treścią dokumentu oraz mapami we współpracy z pracownikami Urzędu pracowała radna Gminy Sochaczew terenu, przez który ma przebiegać linia KDP Dominika Misiak. Nad pytaniami dotyczącymi KDP pracowali także sołtysi miejscowości Mokas, Pilawice oraz Dzięglewo, Wymysłów, Janaszówek, Chrzczany wraz z radną Anną Żakowska Poniżej treść pisma. 



Sz. P. Filip Czernicki
Prezes Zarządu
Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o.
Aleje Jerozolimskie 142B
02 – 305 Warszawa

Sz. P. Maciej Lasek
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury
Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego
Portu Komunikacyjnego dla RP
ul. Chałubińskiego 4/6
00 – 928 Warszawa

sygn.: CPK.033.2.2024




Wójt Gminy Sochaczew zwraca się do Państwa z prośbą o podjęcie działań mających na celu
ponowną analizę przebiegu linii KDP (szlak kolejowy Nr 5/50) przez teren Gminy Sochaczew oraz
tereny gmin ościennych i wytyczenie linii w nowym przebiegu – opracowanym i uzgodnionym
przez mieszkańców sołectw, których planowana inwestycja bezpośrednio dotyka.


Już od 2020 roku, a w szczególności od jesieni 2022 roku, kiedy po raz pierwszy ujawniono
lokalnym społecznościom, Gmina Sochaczew – w imieniu mieszkańców, rolników i
przedsiębiorców – oponowała przeciwko przyjętym wstępnie wariantom (pierwotnie 9, a
następnie 5 wariantów + 1 podwariant), w szczególności, że planowano tzw. zachodnią obwodnicę
kolejową Sochaczew, bardzo mocno ingerującą w osiedla mieszkaniowe, które intensywnie się
rozbudowują w zachodniej części Gminy. Duży opór społeczny był również w miejscowości Mokas,
która w przyszłości ma być „rozdarta” głównym ciągiem LK5, z jednoczesną dużą zajętością
zabudowy mieszkaniowej. Linia sporu była bardzo mocno zaznaczona, co skutkowało
niemożnością konstruktywnych rozmów pomiędzy stronami – Spółką CPK i Ministerstwem, a
samorządem gminnym i mieszkańcami w celu wypracowania stanowiska, które pozwoliłoby
uwzględnić interesy Spółki w ramach wymagań techniczno – ekonomicznych oraz mieszkańców w
zakresie jak najmniejszej ingerencji we własność prywatną właścicieli gruntów, a w szczególności
zabudowę mieszkaniową. Impas na linii rozmów oraz nie do końca partnerskie traktowanie Gminy
oraz pozostałych interesariuszy z terenów mających być objętymi inwestycją doprowadziło do
sytuacji, że upubliczniony wariant W41 w praktycznie niezauważalny sposób różni się od wariantu
W1, którego pierwotny przebieg wykorzystano do stworzenia wariantu hybrydowego, wskazanego
jako inwestorski. Ponadto inny sposób prezentowania zajętości terenu, z uwzględnieniem m.in.
siatki drogowej oraz infrastruktury towarzyszącej wobec planowanej linii kolejowej skutkuje
jeszcze większym oddziaływaniem na tereny gminne, m.in. na odcinku Kożuszki – Kolonia oraz w
Mokasie. Taka sytuacja spowodowała duże niepokoje społeczne wobec inwestycji, która – zgodnie
z deklaracjami polityków obecnie rządzących – miała zostać wygaszona.


W ramach wsparcia społeczności lokalnej, jako reprezentant Gminy Sochaczew, postuluję o
możliwość ponownego przeanalizowania planowanego przebiegu linii kolejowej Nr 5 (tzw. CMK –
Północ) na podstawie opracowania mapowego przygotowanego przez mieszkańców, rolników oraz
przedsiębiorców. Oczywiście Gmina Sochaczew jest samorządem prorozwojowym i z chęcią
skorzysta z inwestycji, które ten rozwój zapewnią. Niestety LK5 takiej możliwości Gminie nie daje,
powodując docelowo liczne problem dla wszystkich związanych od wielu lat z Gminą. Mając jednak
świadomość, że linia kolejowa wesprze infrastrukturę służącą potrzebom innych regionów,
przedkładamy do analizy propozycję przesunięcia linii kolejowej LK5 w kierunku wschodnim oraz
północnym, co pozwoli na oszczędzenie terenów Pilawic, Wymysłowa i Mokasu, jak również
częściowo Kożuszek – Kolonii. Dodatkowo zaproponowany przebieg nie oddziaływałby w sposób
negatywny na tereny Gmin Teresin, Kampinos, Brochów oraz Młodzieszyn, gdyż w zdecydowanej
części przebiegałby po granicach gmin, co samo w sobie oznacza nienaruszanie istniejących
powiązań funkcjonalnych tychże terenów z centrum administracyjnym, a także przez pola,
nieużytki oraz lasy, które nie wchodzą w skład Kampinoskiego Parku Narodowego. Możliwość
odmiennego zaprojektowania węzła LK5 z LK3 zapewni łączność we wszystkich kierunkach i
jednocześnie nie dojdzie do zajęcia terenów cennych gospodarczo dla Gminy Teresin. Przebieg
wykorzystujący wcześniejszy teren rezerwacyjny Centralnej Magistrali Kolejowej pozwoliłby na
realizację inwestycji w miejscach pozbawionych istotnych funkcji mieszkalnych, rolniczych oraz
gospodarczych. Przetrasowanie linii – poza działaniami projektowymi – nie powinno skutkować
wyższymi kosztami inwestycji, a w przypadku zmniejszenia zajętości najdroższych nieruchomości,
które musiałyby zostać wykorzystane do poprowadzenia linii kolejowej – mogłyby takie koszty
wręcz minimalizować. Projekt jest na tak wstępny etapie przygotowania, że istnieje możliwość
powrotu do rozmów i w tym zakresie nie zaszkodziłoby to procesowi inwestycyjnemu, który
realnie ma być realizowany dopiero po 2035 roku. Sytuacja linii kolejowej prowadzącej z Katowic w
kierunku Ostrawy pokazuje, że lepiej cofnąć się o 1 krok, niż później spotykać się z protestami i
dużym niezadowoleniem społeczeństwa z terenu Gminy Sochaczew.


Jako reprezentant władzy samorządowej, mam świadomość problemów, jakie dla lokalnej
społeczności generują plany Spółki CPK w zakresie planowania na terenie Gminy Sochaczew
przebiegu linii kolejowej łączącej Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Mniemam, że
prace planistyczne wymagają zaangażowania osobowego i czasowego, ale nie powinno to
skutkować ignorowaniem głosu gospodarza terenu dla planowanej inwestycji, który chce pomóc
wypracować rozwiązanie, które w najlepszym stopniu pogodzi interesy wszystkich podmiotów.
Pozostaję w tym zakresie do Państwa dyspozycji, by przeanalizować możliwości, które cały czas są.


Po uzyskaniu odpowiedzi w powyższym zakresie chcielibyśmy – jak to zostało już Państwu
przedstawione we wcześniejszej korespondencji – spotkać się z przedstawicielami Ministerstwa
oraz Spółki w celu uzyskania odpowiedzi na szereg kwestii natury technicznej oraz formalno –
prawnej, dotyczących upublicznionych planów.

Bieżący kontakt w sprawie niniejszej korespondencji zapewnia:
Pan Ireneusz Góralczyk: 46 864 26 53 / cpk@sochaczew.org.pl oraz projekty3@sochaczew.org.pl


Data dodania 24 września 2024

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij